Allmänna villkor.

Gäller från och med 2017-10-30. Uppdaterade med tillägg för internationella program 2025-04-01.

Anmälan

Anmälan till kurser, program och utbildningar hos AP Academy är bindande. När du skickar in din anmälan och mottar en bekräftelse via e-post till den angivna adressen, räknas anmälan som bindande. Avanmälan måste ske skriftligen via e-post eller post. Se avsnittet "Avanmälan" för mer information.

Privatlektion

Efter inskickad intresseanmälan kontaktar vi dig för att boka tid. Vid bokning av upp till 10 timmar ska samtliga timmar bokas inom tre månader från det att kursavgiften betalats. Vid bokning av fler än 10 timmar ska bokningen ske inom sex månader. Om inte timmarna bokats inom den angivna tidsramen anses de förbrukade. Vid sjukdom eller behov av att ändra tid ska detta meddelas skriftligen senast 24 timmar före bokad tid. Frånvaro räknas inte som avanmälan.

Internationella program

För våra längre och mer omfattande internationella program gäller särskilda villkor. Eventuella rabatter som erbjuds genom kampanjer, såsom exempelvis ”prenumerera på nyheter och få 10% rabatt”, gäller inte dessa program. Avgiften för programmet kan delbetalas efter överenskommelse mot en administrativ avgift. Deltagande i programmet blir bindande när deltagaren signerat ett separat avtal. Avgiften är därefter bindande och ej återbetalningsbar, oavsett om deltagaren väljer att avbryta sina studier före programmets slutdatum. Om deltagaren väljer att avbryta studierna innan full betalning har gjorts, kvarstår skyldigheten att erlägga hela avgiften. Vid utebliven betalning har AP Academy rätt att överlämna ärendet till inkasso eller motsvarande instans i det land där deltagaren är bosatt. Deltagaren ansvarar för samtliga kostnader relaterade till påminnelseavgifter, dröjsmålsränta och indrivning enligt gällande lag. Alla meddelanden som rör programmet, inklusive avhopp eller frågor kring betalning och avtal, ska lämnas skriftligen via e-post till info@apacademy.se.

Avanmälan Kurser

Avanmälan av kurser måste göras skriftligen till AP Academy för att godkännas. En avanmälan som inkommer minst 30 dagar före kursstart medför en administrativ avgift på 15 % av den totala kursavgiften. Om avanmälan sker 29 dagar före kursstart eller senare kan den godkännas vid giltiga skäl såsom sjukdom eller annan nödsituation, vilket måste styrkas med intyg. Vid godkänd avanmälan tillkommer en avgift på 30 % av kursavgiften samt full kursavgift för den tid eleven varit inskriven. Avanmälan utan giltiga skäl medför fullt betalningsansvar. Uppskov till en senare termin är möjligt före kursstart i mån av plats, mot en avgift på 2 500 kr. Fullt betalningsansvar kvarstår även vid uppskov. Frånvaro räknas inte som avanmälan.

Avanmälan privatlektion

En skriftlig avanmälan krävs vid avanmälning. Efter att avgiften betalats in är bokningen bindande. Vid sjukdom/behov av att ändra tid skall detta meddelas skriftligen senast 24 h före bokad tid. Frånvaro räknas inte som avanmälan.

Relegering

Vid olämpligt uppträdande kan en utredning inledas och AP Academy förbehåller sig rätten att relegera eleven. Vid relegering ska samtliga avgifter betalas omgående.

Pris och betalningsvillkor

Kursavgift

För kurser som hanteras via Klarna gäller Klarnas villkor. För privatlektioner, skräddarsydda kurser och bokning av studiotid ska avgiften betalas i sin helhet före första kurstillfället eller bokade tid. Vid försenad betalning debiteras påminnelseavgift samt dröjsmålsränta på 8% per månad. För våra längre internationella program hanteras betalning genom fakturering.

Betalningsvillkor vid privatlektioner, skräddarsydda kurser samt bokning av studiotid

Vid betalning med faktura skall den totala avgiften vara betald före första kurstillfälle/bokad tid. Vid betalning med kort eller kontanter skall den totala avgiften betalas in i samband med första kurstillfälle/bokad tid. Skulle eleven visa sig oförmögen att betala avgiften enligt överenskommelse med AP Academy erhåller sig AP Academy rätten att fakturera den totala summan i efterhand. Vid försenad betalning debiteras påminnelseavgift samt dröjsmålsränta med 8% per månad.

Övrigt

AP Academy förbehåller sig rätten att ändra kurstider, lektionsdagar, kurslängd samt priser. Ändringar meddelas i god tid. Om studioutrustning inte fungerar ska detta omgående rapporteras till lärare eller studiehandledare. Det är inte tillåtet att sprida utbildningsmaterial eller annan konfidentiell information som delges under utbildningen. AP Academy har rätt att använda elevarbeten och projekt i marknadsföringssyfte tills eleven meddelar annat. Eleven samtycker till att finnas kvar i AP Academys elevregister tills skriftlig begäran om avregistrering inkommit. För minderåriga krävs vårdnadshavarens godkännande.

Detta avtal samt villkor regleras av svensk lag. Tvister som uppstår i anledning av avtalet ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om enighet inte nås ska tvisten avgöras av Stockholms tingsrätt som första instans.