KURSER / DIPLOMERAD GAME AUDIO PRODUCENT
BOKA NU ➔
KAMPANJ: Lägg till koden DIPLO30 för 30% RABATT
ALLMÄN INFORMATION
Pris: 24900kr
Datum för kursstart:
3 Juni 2025 och 12 Jan 2026
Nivå: Avancerad
Format: Kvällstid
Kursens längd: 1 termin
Antal lektionstimmar: 150
Antal egna studietimmar: 140-200
Utbildningsplats: Distans
Utbildningsspråk: Engelska
Om kursen
Aldrig har videospelsbranschen vuxit så mycket som nu, och Sverige och Stockholm är en av de främsta platserna i världen för just videospelsutveckling. Dataspel, virtual reality och 360-gradersvideo kräver ett helt nytt sätt att tänka när det gäller ljuddesign. Idag förväntas du som jobbar med ljud inom spel också att kunna hantera hela kedjan från inspelningsteknik till implementering.
I denna kurs får du en bred utbildning i komposition, ljuddesign, musikproduktion och implementering som ska ge dig just de kunskaper som branschen just nu efterfrågar. Du lär dig bland annat hur du skapar egna ljud, hur du inkluderar sound design i din musik, hur du implementerar musik och ljud i spel med hjälp av specifika mjukvaror, hur du skapar ditt eget bibliotek, skapar utifrån givna referenser, skapar templates specifikt för media/spel-produktion, VO’s, editering, mixning och mastering i middleware med fokus på Wwise, och mycket mer!
Undervisningen sker i små grupper, och du kommer att ha möjlighet att utveckla ditt egna sound och workflow för implementering i riktiga spel under kursens gång. Utbildningen är utformad för att du ska få alla verktyg, kunskaper och praktiska färdigheter för att kunna jobba med ljud och musik för videospel. Du jobbar mycket i projektform och du ges möjlighet att ständigt utöka din portfolio som är direkt avgörande när du söker jobb.
KURINNEHÅLL
Game Audio och Ljuddesign består av sex olika moduler, med olika innehåll. Nedan ser du mer information om vad modulerna innehåller.
-
Sounddesignens principer & olika typer av sounddesign
Additive/Subtractive/FM synthesis
Hur du skapar ambienser
Plugins och VSTs
Sync-tekniker
Wave/AM/Wave shaping/Hård sync/Granular Synthesis tekniker
-
Fieldrecording
Stereo/Hydrophone/Contact mikrofoner
Bygga ditt eget ljudbibliotek & templates
Layering
Avancerad sync
-
Soundbanks
Hierarkier
Skapa, sammankoppla och editera events
Containers
Sound FX och Audio-objekt
Source editor
Randomization-tekniker
-
RTPC
States
Splitting
Mix & mastering
Voice-profiler
Unity och Unity-integration
Hur man hanterar minne och conversions
-
Horisontell re-sequencing
Vertikal remixing
Looping-tekniker
I Wwise: Att jobba med musiktracks och segment
Music Editor
Stingers
Skapa samplat MIDI-instrument
-
Testing-metoder
Hårdvaruoptimering för både Mac och Windows
Daw-optimering
Kontakt och Play-optimering
-
Vad din portfolio bör innehålla & hur du organiserar den
Demo Reels
Att arbeta som frilansare eller in-House
Skapa hemsida i Wordpress
“Kursen innehöll relevant kunskap för spelljudproduktion. Läraren var mycket kunnig och engagerad. Kursen gav fantastiska möjligheter att få grundläggande kunskaper om spelljuddesign och hur implementering fungerar, samt att genom intressanta tekniker förstå hur man komponerar musik till spel. Allt detta knöts till praktiska uppgifter som genom utförlig feedback fick mig att utvecklas i snabb takt!”
För att kunna läsa denna utbildning finns det både förkunskapskrav samt krav på en viss typ av utrustning som du behöver för att kunna delta i kursen.
KURSINFORMATION
Denna kurs har förkunskapskrav (läs mer nedan), du ansöker genom att klicka på knappen 'boka nu' och betala in din kursavgift, därefter är din plats bokad.
DETTA FÅR DU
Boka studiotid i våra studios
Kompendium från kursen
Chansen att jobba på riktiga spel
Optimering av din dator
AP Academys samplepacks och presets
Tillgång till AP Academy Forum
DETTA BEHÖVER DU
En dator med en DAW
installeradHörlurar
Kontakt
Sonniss gratis bibliotek
Valhalla gratis plugins
Voxengo Span
-
Du ansöker till kursen genom att klicka på 'boka nu'-knappen ovan. Om det finns flera kursdatum öppna så var noga med att välj rätt kursdatum.
När du har bokat och betalat (eller valt delbetalning) din kurs så är din plats helt bokad. Du får ett mail med all praktisk information inför kursstart ca. 14 dagar innan startdatum. -
För att kunna läsa denna utbildning finns det både förkunskapskrav samt krav på en viss typ av utrustning som du behöver för att kunna delta i kursen.
Förkunskapskrav: Du behöver ha erfarenhet av en DAW och musikproduktion i denna. Tidigare erfarenhet i Sounddesign är också bra, men inte ett krav.
Det finns inga särskilda krav på tidigare utbildningar, och åldersgräns är 16 år.
-
Det är absolut bra om du har tidigare erfarenhet av att producera ljud och musik för media och om du har tidigare erfarenheter av att programmera dina egna ljud med olika typer av synthar och metoder, men det är inte ett krav för att du ska få läsa kursen. Under kursens gång så kommer du också att få lära dig hur du producerar ljud med olika källor, från synthar till bibliotek, och från dina egna inspelningar till de vanligaste metoderna. Du lär dig också att limma ihop allting för att ge liv till dina ljud.
-
Som vi vet så är spelvärlden främst en "PC-värld", men när det kommer till att producera ljud för spel så finns det ingen särskild begränsning mellan de två. Den enda begränsning som du behöver ha i åtanke är gällande ex. grafikkortet, men du kan också installera Windows på vilken Mac-dator du vill, vilket innebär att båda går lika bra. Det kan vara bra att investera i ett bra grafikkort för framtiden, men till denna kurs är det inte nödvändigt.
Kursledare
Andrea Jean Roda
andrea@apacademy.se
Vill du ha mer information om KURSEN?
Fyll i din mailadress så kan du ladda ner en broschyr med mer information om programmet och hur du söker!